Heb jij het lef...

...om te groeien als mens en organisatie? Neem dan contact op met Klopt het?

Bedrijven maken zich druk

Geese

Bedrijven maken zich druk en dat is maar goed ook. Er gaat tenslotte veel om in bedrijven: mensen, kapitaal, producten, diensten, marketing, omzet, winst en op dit moment natuurlijk niet te vergeten: Corona. En de weerslag die dit virus heeft op de economie in het algemeen en voor sommige bedrijven specifiek. Ik las deze week al iets over de vertraging van de kerstballenproductie. Het is maar net waar je je druk om moet maken in maart.

Coronavertraging

Dat er iets aan de hand is, heb ik aan den lijve ondervonden. Op 22 januari 2020 bestelde ik een elektrische pomp bij het bedrijf ‘Platteband’. Het klinkt bijna te plat om waar te zijn en dat leek het ook te worden: er kwam van alles door mijn brievenbus, maar geen pakketje van Platteband. Ben ik erin gestonken? Is dit zo’n fake webshop, die van alles belooft en niets waarmaakt, behalve de afschrijving van mijn bankrekening? Want dat was voor een tijd lang, het enige dat gebeurde. Tenminste aan hun kant, ik had internet al afgestruind op zoek naar bewijs van oplichting of het tegenovergestelde. Gisteren kwam het verlossende antwoord: Platteband is een echt bedrijf en ik heb nu naast een afschrijving ook een elektrische pomp ter grootte, eigenlijk kleinte, van een bidon én er zit ook nog een lampje op. Corona had gezorgd voor vertraging.

Waarom druk?

Bedrijven maken zich druk, consumenten maken zich druk. Dat is een gegeven. Maar waarom maken ze zich druk en is dat wel de juiste keuze?

Omzet: moet gemaakt worden, anders heb je geen bedrijf. Winst: hetzelfde, anders stopt een bedrijf voortijdig als het tegenzit. Je product of dienst: de moeite waard om aandacht aan te geven. Heb je aandeelhouders? Houd ze te vriend, anders komt het niet goed.

Mensen wat druk

Maar is dit nu echt waar je de grootste drukte om moet maken? Nee, nee en nog eens nee! Directeuren, eigenaren, leiders: maak je in de eerste plaats druk om wat er het meest toedoet: de mensen in je bedrijf. Van het schoonmaakpersoneel tot aan de invloedrijkste mensen, van de arbeider tot de beheerder. De leider die zich druk maakt om het personeel is de kloppende leider. En als het klopt, stroomt het. En als het stroomt, dan komen de omzet, de groei en de winst ook wel. En wat mooier is: je bespaart onkosten. Personeel dat zich gezien, gehoord en erkend voelt, is minder vaak ziek, komt minder vaak in een burn-out terecht en neemt dus minder ziektedagen op.

Klopt het?

Houden we alleen nog een probleem bij een paar beroepsgroepen: organisatiepsychologen en bedrijfsartsen. Nou ja, dan moeten die maar de bedrijven ondersteunen op het gebied van preventie en gezond blijven. Voorlopig nog genoeg te doen met al die bedrijven die niet kloppen omdat ze te eenzijdig gericht zijn op geld en winstmaximalisatie.

En ‘Klopt het’ dan? Wij hebben ons opgericht om onszelf overbodig te maken en dan heffen wij ons weer op. Voorlopig is het nog niet zover, we helpen jou graag je bedrijf te laten vliegen als een groep ganzen. Dus: ‘gak’ ons op info@klopthet.nl of 0622454721.

©FrankOdding, 2020-03-05

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *